lørdag den 7. januar 2012

Første indlæg - pikant laks med halve bagte kartofler og tomatsalat

Så blev det også på tide for mig, at hoppe med på fremskridtet. Elsker mad, og synes det er rigtig smart, når jeg er inde på andre blogs, og ser hvordan folk tager skridt for skridt billeder af maden.

Måske er det også noget for mig.

Samtidig så får jeg skrevet de opskrifter ned, som jeg enten syntes om, eller ikke syntes om.

I aften står jeg for madlavningen, og det skulle være laks.

Det er ikke en svær ret, er inspireret af et måltid en veninde serverede.

Har valgt at kalde retten for Pikant Laks.

Vi kom lidt sent hjem, havde været ude at handle, så laksen var stadig frossen. Det påvirker tiden i ovnen.

Første skridt var at skrælle kartoflerne til halve bagte kartofler. Efter de var skrællet, så deles de på midten og ridses med en kniv. Pensles med olie smagt til med paprika, eller hvilket krydderi du kan lide.

Inden de kom i ovnen så de sådan her ud:




Sættes i kold ovn der tændes på 175 grader varmeluft.

Så gik jeg igang med at gøre laksen klar.

Jeg havde taget 2 laksefiletter op af fryseren. Tog noget pikantost ca. 1 spsk. og fordelte på den skindfri side af laksen. Lagde dem med skindsiden nedad i et ildfast fad.


Da kartoflerne havde været inde i ca. 15 min. satte jeg laksen ind.

Begge dele fik ca. 30 min. mere.

Mens det var i ovnen lavede jeg en tomatsalat af tomat, løg, olivenolie, citronsaft og krydrede med salt og peber.



Rørte en hurtig creme fraiche dressing sammen.

2 spsk. creme fraiche 6% (syrnet mælk)
fint hakket løg
salt
peber
chili

Sådan så maden ud, da det kom ud af ovnen:



Sådan så det ud på tallerknen. Der manglede lidt farve, men det smagte godt.


Utroligt nemt, svært at ødelægge for nogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar