søndag den 8. januar 2012

Farspindsvin ala frøken Andersen

Så blev det tid til farspindsvin igen.
Farspindsvin er en klassiker fra min barndom. Jeg har dog ændret lidt på måden den laves i forhold til hvad min mor gjorde.

Farsen.
500 g magert hakket svinekød
ca. 3 spsk. rasp
1 æg
krydderier efter smag fx.
2 tsk. salt
½-1 tsk. peber
1 tsk. edelsüss paprika (var et forsøg, men vi kan bedst lide farsen uden paprika)

Tilbehør:
Kartofler skåret i både
Gulerødder skåret i både
1 bakke cocktailpølser (pindsvinets pigge)


Ingredienserne til farsen kommes i en skål



De blandes til en fast fars, der hviler mens tilbehøret gøres klar.



 Kartofler og gulerødder efter appetit skrælles og skæres i både.


De svitses kort på panden i noget smagsneutral olie (Det forkorter tiden i ovnen en del).

Farsen formes til en aflang kugle, der lægges midt i et stort ildfast fad. Cocktailpølser stikkes i så det ligner pigge (Går ud fra navnet kommer derfra)

Kartoflerne og gulerødderne der kort er svitset, placeres rundt om farsen. Krydres med salt og peber.


Margarine i klatter eller oliemargarine hældes hen over farsen, og en smule over kartoflerne. For at få en lettere udgave, så har jeg valgt at komme bouillon i bunden af fadet, og spare lidt på margarinen.

Sættes i ovnen ved 175 g i ca. 45-60 min. Indtil farsen er færdig og kartoflerne er møre når man stikker i dem.


Kan serveres som det er, eller man kan servere en sovs, dressing, ketchup eller fx. hummus til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar