søndag den 30. marts 2014

Lynboller - hurtige grove morgenboller

Havde ikke fået sat en dej over i aftes. Og her hvor jeg bor er der ikke nogen bager, så morgenbrød skulle enten køres efter, ellers ville det blive bake-off som også er fint nogle gange.

Så ledte lidt på nettet efter nogle lynboller. Fandt forskellige bud på det, men mange indeholdt både fedststof og en del sukker. Sukker for at gæren hæver hurtigt. Denne opskrift på Lynboller fandt jeg hos bakgaardogco.dk - den lignede flere andre, så hvem opskriften kommer fra oprindeligt ved jeg ikke. Ændrede lidt på den, så den passede bedre til min smag.

Min opskrift på lynboller -første version
50 g gær
3 dl yoghurt
50 g margarine - havde jeg ikke haft en masse bagemargarine, havde jeg nok brugt olie
1 tsk salt
1 tsk sukker - overvejer at bruge 1 spsk i stedet
200 g groft mel - næste gang måske kun 150 g, så er manden også glad
Ca 300 g alm hvedemel (kan være mere føl dig frem)

Lun evt. yoghurten lidt, maks til lillefingervarmt.

Udrør gæren i væden - tilsæt sukker og salt.

Tilsæt margarine i mindre stykker og den grove mel. Lad maskinen gøre arbejdet. Når margarinen er fordelt, så tilsættes det sidste mel lidt efter lidt. Pas på at dejen ikke bliver for tør. Skal føles en smule fedtet, men ikke klistre.

 

Ælt den til en kugle på bordet.


Form 10-12 boller og sæt dem på en plade. Sæt dem forholdsvis tæt, de må gerne blive sammenbagte. Her kan du så vælge om du vil lade dem hæve lidt inden de sættes i en kold ovn. - Hvis din ovn er hurtig til at varme op, eller du kun har varmluftsovn, så ville jeg lade dem hæve lidt -op til 20-30 min, men så er det måske ikke lynboller mere.






Sæt pladen med bollerne i kold ovn - tænd på 220 g ikke varmluft.

Bag bollerne i 20-30 min -mine fik ca. 25 min, men det afhænger af hvor hurtigt din ovn varmer op.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar