søndag den 30. september 2012

Oksetykkam i rømertopf med øl

Vi faldt en dag over et godt tilbud på oksetykkam, så vi købte en pæn mængde. Noget blev skåret ud til oksesteg/grydesteg. En del blev skåret i tern store og mindre, og så hakkede vi 2,6 kg til lækkert hakket kød, som blev frosset i portioner der lige passer til at tage op til os to.

Nå, men vi har jo så nogle stykker skåret ud som stege. Så nu var det weekend, og der skulle laves en.

Tjekkede opskrifter du, efter at have fundet links på google, da jeg gerne ville prøve at lave det i min rømertopf. Den har vi ikke haft så længe, så det er begrænset hvor meget vi har prøvet at lave i den.

Opskriften jeg fandt spændende var fra http://www.vildmedmad.dk

Dog havde vi ikke nogen decideret hvidtøl i huset, men vi havde nogle dunkle/mørke øl.

Opskriften:
1-1½ kg oksetykkam
½ kg gulerødder
3-4 laurbærblade (jeg havde nogle købt på Madeira som jeg valgte at bruge)
1 tsk tørret oregano
salt og peber
5 dl vand, og en bouillonterning, oksekød
3 dl mørk/dunkel øl
2 løg
2 fed hvidløg
margarine, olie eller smør til bruning af kødet

Rens løgene og skær dem i både. Skær hvidløg i mindre stykker fx. tynde skiver/halve skiver. Skræl gulerødderne og skær dem i passende stykker.

Brun oksestegen på alle sider i fedtstoffet. Krydr med salt og peber.

Kom kød og grøntsager i en rømertopf (husk at væde den efter anvisningen inden brug). Tilsæt laurbærblade, oregano, øl, vand og bouillonterning.



Læg låg på og sæt i en kold ovn, på nederste rille ved 160 grader i 3½-4½ time. (Vend evt. stegen halvvejs) Jeg prikkede til kødet for at mærke om det var kommet over det stadie hvor det er lidt hårdt, når det giver efter så er det færdigt.

Sigt skyen over i en gryde. Jævn med maizena og mælk, eller madlavningsfløde. Smag til med salt og peber.

Server med kartoffelmos eller pasta, og grøntsager (jeg valgte at bruge grøntsagerne, der havde stegt med, de var overraskende lidt udkogte i forhold til tiden de havde fået, og sikke en smag de havde optaget)



En simreret, der skal have lang tid i ovnen, men hvor smagte det godt og forberedelserne tager begrænset tid.

Vi lavede også foccacia til, jeg lægger opskriften ind på et senere tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar