søndag den 25. november 2012

Klatkager af risengrød

Når jeg husker tilbage på min barndom, så var dagen efter vi havde fået risengrød meget bedre end den dag vi fik risengrøden, for der fik vi nemlig klatkager eller som nogle kalder det risklatter, risenklatter eller lignende.

Som voksen, har jeg så prøvet at skulle lave det igen, og min mand er blevet rigtig sød til at gemme risengrød til mig, når han har fået det, når jeg er sent hjemme.

Så i dag til min frokost stod den på klatkager

Til 6 klatkager:
2-3 dl. kold risengrød
1 æg
ca. 2 spsk. mel
1 tsk vanillesukker
1 tsk sukker
ca. ½ dl mælk
smør eller margarine til stegningen

Kom risengrød op i skål. Tilsæt æg og rør godt. Tilsæt mel, vanillesukker og sukker og rør godt.

Mælken tilsættes nu lidt efter lidt til konsistensen er som en lind havregrød.


Varm en pande op, kom margarine på, og lad det bruse af. Kom herefter dejen på panden med en grydeske.


Vend når massen er stivnet let på overfladen.


Server med sukker og/eller syltetøj. (eller som jeg prøvede her med en mørk rørsukkersirup)

4 kommentarer:

  1. Så er opskriften prøvet af og jeg må sige at den faldt i rigtig god jord hos mine piger... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre. Var selv lidt spændt på om det nu var som jeg huskede det fra min barndom :)

      Slet
  2. dejligt! Manglede opskriften og skal servere dem idag! prøvede dem igår og de er præcis som de skal være

    SvarSlet
  3. Dejligt de faldt i din smag også :-)

    SvarSlet