søndag den 8. juli 2012

Hjemmelavet traditionel humus

Jeg har lært at elske humus, da jeg på et tidligere tidspunkt i mit liv, kom hos en familie, der havde en passion fra middelhavet og hvor faren i huset, kom fra middelhavsområdet/mellemøsten.

Til maden om fredagen var der ofte humus, og næsten altid brød, ofte som pita.

Siden har jeg selv prøvet at lave humus en del gange, og jeg synes efterhånden den er ret velsmagende.

Opskriften er lidt på slum, da jeg ikke står og måler alle tingene når jeg smager til.

1 dåse/papbrik udblødte kikærter (gem væden i en kop, er fint at bruge til at opnå den rette konsistens)
2-3 tsk tahini (det er en meget tyk sesampasta, den ligner næsten noget peanutbutter)
1 fed hvidløg (nogle ville nok bruge mere)
saft fra ½-1 citron - eller 1-2 spsk fra flaske
2 spsk olivenolie
1-2 spsk. væde fra kikærterne
1 knsp. spidskommen - måske mere efter smag, men start med lidt, og tilsæt så mere, du kan ikke fjerne det igen
1 knsp. koriander (stødt) evt. lidt mere
½-1 tsk paprika (ikke for kraftig - tilsæt hellere lidt mindre først og smag på det)

Kom kikærterne i en blender, smoothieblender eller foodprocessor (i foodprocessoren kan det blive lidt grovere i konsistensen)
Tilsæt et par tsk. tahini, samt 1 fed hvidløg - helst knust. Olivenolie og 1 spsk citronsaft tilsættes. Tænd blenderen, og kør det lidt. Hvis massen er for tør, så tilsæt lidt vand fra kikærterne. Når det er ved at være en jævn konsistens, så smag på det og tilsæt væde - enten citronsaft, vand fra kikærterne eller olivenolie, efter hvad du synes der mangler af smag.

Når massen er fin (ikke grynet) men ikke for tør, så smages forsigtigt til med krydderierne. Tilsæt lidt af gangen. (Nogle vil tilsætte salt og peber, men det synes jeg ikke er nødvendigt)

Når den er smagt til, så kommes massen over i en flad skål, eller på en tallerken, sættes i køleskabet, med film over.

Inden servering, så dryppes med olivenolie, og drysses med paprika.




Hvis man skal spise det som de gør sydpå, så brækker man et stykke brød af, og dypper i fadet. (Det er så vigtigt, at man kun brækker brødet af, og ikke har bidt i det man dypper med).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar