tirsdag den 12. oktober 2021

Low carb gær burgerboller


Når man søger på low carb brød eller Keto brød finder man rigtig mange opskrifter der også lige skal være gluten- og gærfri. Og den del forstår jeg ikke. Hvis man kan lave brød uden meget kulhydrat der er hævet osv hvorfor så ikke gøre det. 

Så ud på nettet og søge på engelsksprogede sider. Der har en del forstået low carb ikke er lig med glutenfri. 

Fandt disse boller hos tasty-lowcarb.com. Keto yeast burgerbuns

Så måtte jeg ud at handle for lupinmel det havde jeg end ikke hørt om før. 

Lavede en smule om fordi jeg brugte frisk gær

1/2 pk frisk gær

1 cup lunkent vand (lillefingervarmt)

2 tsk inulin (originalen bruger honning, sukker kan sikkert også bruges men de fleste sukkererstatninger kan ikke, men ved fra anden opskrift at gæren godt kan spise inulin)

1 cup lupinmel

1 cup hvedegluten

3/4 cup havrefiber

3 tsk hvidløgspulver

2 tsk løgpulver

1 tsk salt

2 æg

2 spsk sukkererstatning fx sukrin, mammasugar eller andet ca 1-1 sødning  

3 spsk smør (brugte 45 g)

Opløs gæren i vandet, tilsæt inulin og fordel  

Pisk æg med sukkererstatning og kom i gærblandingen - rør godt rundt  

Sæt maskinen på laveste trin og tilsæt de tørre ingredienser (som er blandet godt) lidt efter lidt  lad dejkrogen få tid til at få de tørre ingredienser med i dejen Fortsæt til det hele er optaget og fortsæt til det ialt har æltet i 10 min  

Tilsæt smør i mindre tern og lad det blive godt fordelt i dejen  dette kan tage ca 5 min mere  

 

Dejen formes til en kugle og stilles til hævning i 30 min  tildækket  

Del dejen i 8 dele  form til boller ved at strække og folde dejen  sæt på en bageplade  

Dæk til og lad hæve til dobbelt størrelse ca 1 time  

Pensl med pisket æg og drys med ønsket topping fx sesamfrø  

Bag i forvarmet ovn ved 190 g i ca 15 min  

Lad afkøle 15 min inden de skæres over/spises.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar