lørdag den 19. juli 2014

Husarsteg med hasselback kartofler

En opskrift jeg husker fra min barndom, men som stadig holder og er ret nem at lave, er husarsteg.

Det er en god måde at lave nakkesteg/filet på.

Ca. 750 g nakkefilet
125 g champignon i skiver
1 løg
1 spsk rasp
4-5 skiver bacon i strimler
Salt og peber
Timian
1/2-1 spsk mel
1-2 dl bouillon
1-2 dl cheasy fraiche
Kulør - hvis skysaucen skal have lidt farve
Kødnåle


Kartofler
Det ønskede antal kartofler til hasselback kartofler eller halve bagte kartofler

Hak løget forholdsvist fint. Skær baconskiverne i strimler. Rens champignon og skær dem i skiver.

Kom lidt margarine eller olie på en pande. Rist løg, champignon og bacon heri.

Drys med rasp, og krydr med timian, salt og peber.


Skær nakkefileten i halve skiver (skær ikke helt igennem). De skal være ca. 1½ cm i tykkelse.


Fyld fyldet fra panden ned mellem skiverne. Hold evt. stegen sammen med kødnåle.


Læg i et ildfast fad, hæld bouillon ved og drys med mel. 


Kom i kold ovn. Tænd på 170 g. varmluft. Kom jævnligt væde fra fadet op over stegen.'

Skræl kartoflerne og skær i skiver på tværs, der må ikke skæres igennem. Det kan gøres på flere måder. I Sverige for mange år siden fandt mine forældre den hasselback form som jeg har på billedet. Før det lagde vi kartoflen i en grydeske, så skærer man ikke helt i bund. Har læst andre bruger en kødnål eller strikkepind igennem kartoflen, eller mellem to tynde spækbrætter.


Pensl med olie og drys med salt og hvis du ønsker det paprika. Når stegen har været i ovnen i ca. 45 min, sættes kartoflerne i ovnen. Når stegen har fået ca. 1½ time i alt, så tages den ud. Fonden hældes op i en gryde. Stegen dækkes med stanniol og trækker i ca. 20 min. Imens bager kartoflerne færdig i ovnen.



Jævn skyen med cheasy fraiche evt. rørt med lidt mel. Smag til med salt og peber og tilføj kulør hvis du ønsker det.


Server med kartofler og skysovs

Ingen kommentarer:

Send en kommentar