lørdag den 16. januar 2021

Sprøde flæskesvær - actifry

Der blev indkøbt et par store svinekamme med svær her omkring nytår. 

De blev skåret ud til primært koteletter, så havde fedt og svær til overs. 

Skulle bruge fedtet til leverpostej, men sværen gemte jeg til flæskesvær.

Glemte at veje inden jeg kogte, men vil tro der var 300-400 g inden det blev kogt. Efter kogning i saltvand, lavede jeg dem i actifry. Nemt og de blev fine. 

Opskrift

300-400 g svær uden ret meget fedt under

2-3 tak salt måske mere

1 spsk eddike



Start med at koge sværene (adskilt i enkelte svær) i ca 15 min i letsaltet vand  

Lad dryppe af i nogle minutter. 

Kom eddike i actifryen, tilsæt de afdryppede svær og 1 tsk salt. Lad dem køre på standardprogram i ca 15 minutter og tjek om der skal hældes fedt fra. Kør videre i ca. 15 minutter mere tjek om de er færdige, klumpet sammen, eller skal have hældt fedt fra. Drys lidt salt over (nok 1-2 tsk.) og lad dem køre videre. Hold øje med dem, så de ikke får for meget. Mine fik ca. 35-36 minutter. 



1 kommentar: